Kuidas disainmõtlemine ja teenusedisain aitavad turundusel rääkida lugu, mida kliendid tahavad kogeda?

Kaisa Raadik ja Grete Männikus
Autor:
Kristi Kuusmik-Orav

Disainmõtlemine ja teenusedisain ei aita ainult paremaid tooteid või teenuseid luua. Need aitavad ka turundusel jutustada lugu, mis kõnetab kliente ja loob neile tähenduslikke kogemusi.

Turundus kui kogemus, mitte vaid müügipakkumine

Turundust on traditsiooniliselt käsitletud kui strateegilist tegevust, mille eesmärk on ühendada ettevõtted ja nende sihtrühmad. Enamasti keskendutakse müügile, toodete või teenuste esile tõstmisele ning reklaamsõnumite edastamisele. Kuid kas turundus peaks piirduma vaid müügipakkumiste vahendamisega?

Tänapäeva tarbijad ootavad enamat kui pelgalt reklaamid ja kampaaniad – nad otsivad tähenduslikke, sujuvaid ja meeldejäävaid kogemusi. Majandus liigub tootepõhiselt teenusepõhisele mudelile, kus kliendikogemus ja väärtusloome on esmatähtsad. Just siin tulevad mängu disainmõtlemine ja teenusedisain – strateegilised lähenemised, mis aitavad ettevõtetel ellu viia kliendikeskseid, järjepidevaid ja väärtuspõhiseid turundustegevusi.

Teenusedisain ja disainmõtlemine muudavad turunduse kogemuslikuks. Turundus ei edasta enam pelgalt ettevõtte sõnumeid, vaid räägib kliendi keeles, lähtudes tema vajadustest ja ootustest.

Grete Männikus
teenuste disaini ja juhtimise õppekava programmijuht, turunduse õppejõud

Teenusedisain kui turunduse autentsemaks muutja

Teenusedisaini ja disainmõtlemise rakendamine turunduses võimaldab läheneda kliendikogemusele terviklikult ja strateegiliselt. Selle asemel, et keskenduda üksnes müügile, disainitakse turundustegevused nii, et need haakuksid kliendi tegelike vajaduste ja ootustega igas teenuse kokkupuutepunktis. Tulemuseks on sujuv ja järjepidev kogemus, mis tundub loomulik, mitte kui müügipakkumine. Turundusest saab teenuse kui terviku lahutamatu kuid selgelt integreeritud osa.

Tõeliselt väärtuspõhine kliendikogemus tugevdab usaldust ja emotsionaalset sidet ettevõtte ning kliendi vahel. Kui turundus on sisuliselt seotud klientide tegelike probleemide lahendamisega, eristub bränd konkurentidest ja loob pikaajalise lojaalsuse. Teenusedisain ei muuda turundust pelgalt efektiivsemaks, vaid teeb selle ka tähendusrikkamaks ja kliendi jaoks olulisemaks, sest see saab tihedalt olema seotud sellega, millist kogemust ettevõte oma teenustega kliendile loob

Klienditeekond kui brändi põhiväärtuste peegel

Klienditeekonna teadlik ja strateegiline kujundamine on teenusedisaini keskne osa. Iga kokkupuutepunkt kliendi ja ettevõtte vahel peab peegeldama brändi põhiväärtusi ning looma järjepideva ja sujuva kogemuse. Kui bränd lubab kvaliteeti, personaalset teenindust ja kasutajakesksust, peab klient neid väärtusi tajuma igal sammul – alates esimesest kontaktist kuni teenuse kasutamise viimase etapini.

Brändi väärtuste edastamine algab nende selgest määratlemisest. Ettevõte peab täpselt teadma, milliseid põhimõtteid ta soovib oma kliendikogemuses väljendada. Seejärel tuleb analüüsida klienditeekonda ja tuvastada, millistes kokkupuutepunktides on võimalik neid väärtusi kõige tõhusamalt esile tuua. Ja alles siis saab disainida turunduslahendusi, mis seda kogemust nendes kohtades looma hakkavad.

Järjepideva ja tähendusrikka kogemuse loomine nõuab pidevat optimeerimist – klientide tagasiside kogumist, teenuse täiustamist ja kohandamist vastavalt nende ootustele. Ainult selliselt saab tagada, et brändi lubadused pole pelgalt sõnad, vaid tajutav osa kliendi kogemusest.

Kaisa Raadik
disainmõtlemine ja digiturundus programmijuht, disainmõtlemise õppejõud

Kuidas rääkida lugu, mida kliendid tahavad kogeda?

Läbi disainmõtlemise ja teenusedisaini saame rääkida lugu, mida kliendid tahavad kogeda, viies fookuse pelgalt müügist ja reklaamist kliendi vajaduste, ootuste ja kogemuste mõistmisele.

Disainmõtlemine pakub probleemilahendusliku lähenemise, kus kliendi käitumist ja eelistusi uuritakse süvitsi, et planeerida turundustegevused, mis on tähenduslikud ja asjakohased. Teenusedisain aitab seda lähenemist rakendada kogu klienditeekonnas, disainides igat kokkupuutepunkti nii, et see toetaks brändi väärtusi ja looks sujuva, järjepideva kogemuse.

Kui ettevõte kasutab teenusedisaini, ei ole turundus enam ainult kampaaniate ja reklaamsõnumite edastamine, vaid osa terviklikust kliendikogemusest. See muudab turunduse loomulikumaks, klient ei tunne, et talle midagi müüakse – ta tunneb, et bränd kõnetab teda, mõistab tema vajadusi ja pakub väärtust.
Selline lähenemine tugevdab usaldust, eristab brändi konkurentidest ning loob pikaajalisi ja tähendusrikkaid kliendisuhteid.

Turundus muutub müügist kogemuseks – looks, mida kliendid mitte ainult ei taha kuulda, vaid ka ise kogeda.

Disainmõtlemise ja digiturunduse õppekava infotund – 11. juuni kell 17

Teenuste disaini ja juhtimise õppekava infotund – 04. juuni kell 17.30

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!