Turismivaldkond on kriisidest hoolimata pidevas muutumises ja vajab järjest enam teadlikke tegutsejaid. Artiklis jagavad oma kogemusi TÜ Pärnu kolledžis turismihariduse omandanud spetsialistid, kes selgitavad, miks on turismiharidus ka täna väärtuslik valik.
Jah, meie turismivaldkond on kobarkriisides kõvasti rappida saanud. Samas tuleb tõdeda, et turism ei ole kuskile päriselt kadunud. Sarnaselt varasematele kriisidele ajab valdkond end taas jalule – küll muutunud sisus ja vormis. Rahvusvaheliselt on turism juba paljudes kohtades täishoo sisse saanud. Sõjaga seotud kriisi taandudes jõuame ka meie sellele järgi.
Seniks tuletame meelde, millised on turismihariduse omandamise argumendid – nende seas ka sellised, millele väljastpoolt vaataja alati ei tule.
Isiklik huvi ja keskkond
„Kasvasin üles turistide keskel. Välismaalastest rändurid voorisid meie mänguväljaku juurest iga päev mööda ja hakkasid minuga rääkima.“
Huvi maailma ja inimeste vastu
„Soov avastada, kogeda ja luua elamusi, mis jäävad meelde. Turism ei ole ainult liikumine punktist A punkti B, vaid emotsioonide, kultuuri ja looduse koosmäng. Kirg on jäänud kestma, sest iga uus koht ja lugu toob kaasa võimaluse inspireerida ja olla osa millestki suuremast.“
Töö kaudu valdkonda sisenemine
„Alustasin 16-aastasena väikeses hotellis administraatorina ja jätkasin selles valdkonnas ka peale gümnaasiumi.“
„Huvi turismi vastu algas keskkoolis, kuna ema majandas puhkemaja. Aitasin teda lihtsamatel töödel. Hiljem täitsin administraatori ülesandeid ja osalesin piirkonna turunduses. Turismi õppima minek oli loogiline samm.“
Ettevõtluse kaudu õppima
„Soetasime elukaaslasega talukompleksi. Alguses plaanisime rajada maakodu, kuid mõistsime, et sellel kinnistul on suurem potentsiaal. Tekkis idee luua puhkusesihtkoht.“
„Minu kirg on alati olnud toit. Omandasin koka- ja teenindusjuhi hariduse ning töötasin samal ajal. Õppisin juhtimist ja praktiseerisin seda oma meeskonna peal.“
Juhuslikud valikud
„Täitsa juhuslikult. Pidin valima keemia või saksa filoloogia vahel. Sõbranna läks turismi- ja hotelliettevõtluse sisseastumiskatsetele, läksin kaasa ja sain ka ise sisse.“
Turismiharidus on mitmekülgne ja avardab silmaringi. See pole ainult geograafia ja kultuuride tundmine, vaid pakub oskusi rahvusvahelises majanduses, ettevõtluses, loovuses, klienditeeninduses, kommunikatsioonis ja turunduses.
„Turismiharidus on ettevõtluspõhine majandusharidus, mis ei keskendu ainult turismile. See annab teadmised, millega saab oma äri alustada või edasi liikuda rahvusvahelisel tööturul.“
„Turismi õppides saad teadmised, mida muidu ei oskakski turismis märgata. Õppides tekib arusaam, kuidas valdkonna erinevad aspektid omavahel ja teiste majandusharudega seotud on.“
Pärnu pakub rahulikku ja toetavat õpikeskkonda. Väiksemas linnas liigub info kiiresti ja õppejõud on kergesti kättesaadavad. Lisaks pakub kuurortlinn rikkalikku vaba aja veetmise võimaluste valikut.
Pärnus on turismiharidust antud juba 17. sajandil. Aastal 1699 ilmus Academia Pernaviensises „Arukas rändaja“, mis käsitles reisimist kui õppimise loomulikku osa. Kaasaegne turismiõpe jätkab sama eesmärki — aidata õppijatel mõista maailma ja leida oma tee rahvusvahelises turismivaldkonnas.